Home / Frokost / 10 tips til en god frokostpause

10 tips til en god frokostpause

Hvordan bruger du din frokost pause? Er du typen, som hver dag sluger en sandwich på den lokale café, imens dine øjne er klistret til din smartphone? Eller spiser du en hurtig salat ved sit skrivebord, med den ene hånd solidt plantet på tastaturet? Frokostfirmaet giver her 10 tips til en god frokostpause.

Optimer din arbejdsdag igennem frokosten

Mange folk oplever, at de haster igennem frokosten for, at kunne komme tilbage til arbejdet, men det er en kæmpe fejl, da kroppen både har brug for pausen og kalorierne for, at kunne fungere optimalt. Hvis du springer pausen over, kan det have afgørende effekt på resten af arbejdsdagen og du risikerer nemt, at gå død midt på dagen. Frokostpausen er god motivation og brændstof til den sidste halvdel af arbejdsdagen. Selvom der er forskel fra arbejdsplads til arbejdsplads, er det en god idé, at tage hensyn til disse 10 tips til en god frokostpause.

1. Lav en plan.

Du skal tage den med ro i din frokostpause, da det er dit ”frirum” midt på dagen. Dog er det en god idé, at tidsplanlægge sin frokost lidt, således, at du får mest muligt ud af den. Dette gælder ligeledes dine pågaver efter pausen. Derved er det lettest, at komme tilbage i ”flowet” og oparbejde maksimalt overskud til resten af dagen. Vælg dine aktiviteter med omhu. Eksempelvis er det en dårlig idé, at planlægge et møde lige efter, da dette kan medføre en stresset pause.

2. Tag en reel pause.

En frokostpause skal ses, som en reel pause fra arbejdet. Det tæller altså ikke, at forlade arbejdet kort for, at hente frokost eller at kigge et øjeblik væk fra skærmen, for at tage en bid mad og så vende tilbage til arbejdet. Pausen skal være et pusterum og bør derfor ikke inkludere arbejdsmails eller samtaler om arbejdsrelaterede emner.

3. Kom væk fra dit skrivebord eller arbejdsområde.

Det er et klart no-go, at opholde sig ved sit skrivebord i frokostpausen. Kom hellere op fra stolen og væk fra bordet. Kom gerne uden for fx kontoret og få noget frisk luft og mulighed for, at bevæge kroppen lidt. Det er med til at klare dit sind og forbedre din arbejdsdag.

4. Spis.

Sørg for rent faktisk, at spise frokost. Maden er en vigtig spiller i dit helbred og en god og nærende frokost er en vigtig faktor. Spis dig fra hovedpine og koncentrations-besvær. Det vil også hjælpe dig efter arbejde.

5. Nyd din mad.

Sørg for, at få mad, som smager dig. Hos Frokostfirmaet kan du fx vælge køkken efter smag, hvad end om du er til traditionel dansk mad eller måske et økologisk alternativ.
Du skal nyde maden – og prøv så vidt det er muligt, at spise sundt og varieret i hverdagen.

6. Vær social i frokostpausen.

Benyt gerne frokostpausen til, at komme i kontakt med folk, både nye som gamle. Her er det oplagt, at få et afbræk fra arbejdet ved, at interagere med andre mennesker. Det kan både være de almindelige kollegaer, eller dem, du fx møder i elevatoren eller på gangen, men ikke rigtig kender. Tag dig tid til, at blive socialiseret i din pause – det vil give fornyet energi til arbejdet bagefter.

7. Styrk dit netværk.

I forlængelse af det sociale aspekt er det ligeledes en god idé, at benytte frokostpausen til, at ”networke”. Dette gælder både hvis du er tilfreds med dit job eller hvis du er på udkig efter nye udfordringer. Netværket er med til, at udvikle og styrke dig professionelt og frokosten er et oplagt område til, at interagere lidt med nye og interessante mennesker.

8. Bryd de dårlige vaner.

Mange af os er vanedyr og frokosten på arbejdet skal gerne være nem. Derfor er der også mange, som benytter sig af en ordning, hvor de fx henter mad fra det samme take-away sted hver dag. Prøv i stedet, at få et sundt og mættende måltid. Vores køkkener leverer blandt andet både en varm ret, salater og forskelligt pålæg, hver dag. Det er en oplagt mulighed for, at spise varieret hver dag, samt få de rette næringsstoffer.

9. Undgå alle skærme.

Lad smartphonen, ipaden eller computeren være under frokosten. Gør dig selv den tjeneste og giv øjnene en pause i det tidsrum. Ved at undgå skærme (også selvom det drejer sig om en harmløs sms eller lidt online-shopping måske), opfatter hovedet det, som en reel pause fra arbejdet, hvilket vil gavne dit helbred i det lange løb.

10. Vær obs på tiden.

De fleste af os er tildelt 30 minutters frokostpause og her er det især vigtigt, at være opmærksom på tiden. Mange af os har tildens til, at følge de andre kollegaer. Det vil fx sige, at hvis de andre går tilbage til arbejdet efter 15-20 minutter vil vi højest sandsynligt automatisk følge trop. Prøv i stedet, at bruge hele din pause. Gå en tur, få lidt frisk luft og brug kroppen lidt. Det vil fremme fordøjelsen og give mere energi til resten af dagen.

Kontakt os for at finde dit produkt

Prøv at følge disse 10 tips i hverdagen og oplev effekten på egen krop.

Står du og din arbejdsplads eventuelt og mangler en god og nærringsrig frokost, så kontakt os gerne og fortæl os om jeres behov.
Vi skræddersyer gerne en uforpligtende frokostordning til jer.
Alle vores samarbejdspartnere er kvalitetsbevidste cateringkøkkener og restauranter, med en god forståelse for smagssammensætninger og variation.

Ønsker du at høre mere eller modtage et tilpasset tilbud. Du er velkommen til, at kontakte Frokostfirmaet for et uforpligtende tilbud.