Home / Frokost / Den u(sunde) kop kaffe?

Den u(sunde) kop kaffe?

”Kaffe er usundt!” ”Du bør skære ned på kaffen!” ”Kaffe gør dig stresset!”. Jeg tør vove at påstå, at de fleste af os kan nikke genkendende til at have lagt øre til disse kommentarer fra venner, familie og kollegaer i ny og næ. Men kaffe er et ømtåleligt emne, og kaffefortalerne vil hurtigt svare igen, at kaffe faktisk er blevet påvist i adskillelige studier at være sundt og godt for kredsløbet(1).

Men hvad skal vi så tro på?

Efter min overbevisning er konklusionen ikke, at vi behøver at kvitte kaffe fuldstændigt. Pyh! Tænker I nok. MEN det handler, som det meste her i livet, med alt med måde. Ved at begrænse mængden af kaffe samt drikke kaffe på de rigtige tidspunkter i døgnet, kan man minimere eller undgå de sundhedsskadelige effekter, som kaffe kan have.

Er kaffe (u)sundt?

Hvorvidt kaffe belaster din krop og sundhed afhænger af din krops tilstand. Er du fx i forvejen stresset, kan kaffe være med til at stresse din krop yderligere, end den er i forvejen. Studier viser, at kaffe, særligt den ufiltrerede af slagsen (fx espresso), er associeret med stigning i kolesteroltallet (1) samt kortisolniveauerne  (stresshormonet) (2). Kortisol er dog ikke farligt, og vores krop danner selv mere af det, når der er behov under stressede situationer mm. Problemet med kortisol opstår, når vi danner for meget og i for lang tid. Derfor kan kaffe gøre ondt værre, hvis du i forvejen er stresset (og dermed i forvejen udskiller forhøjede mængder kortisol)(3), og her kan kaffe fungere som en yderligere stressfaktor på din krop. Hvis du dermed forestiller dig, at du dagligt indtager 4-5 kopper kaffe om dagen fordelt løbende udover en arbejdsdag, da vil du have forhøjede kortisolniveauer hele dagen oveni den stress, du eventuelt også oplever i forbindelse med arbejdsdagen.

Spring morgenkaffen over

Uanset om du har behov for at skrue ned for dit kaffeforbrug eller ej, da vil jeg anbefale, at du aldrig dikker kaffe i din første vågne time. I den første time, efter du er vågnet, udskiller din krop naturligt ekstra kortisol for, at man opkvikkes og vågner. Kroppen udskiller 50% mere kortisol i denne første vågne time. Det er derfor meget uhensigtsmæssigt at danne endnu mere kortisol på dette tidspunkt ved at indtage en kop kaffe. Kaffens opkvikkende effekt er desuden mindre effektiv i denne første vågne time, eftersom kroppen i forvejen forsøger at opkvikke sig selv.

Nydelse er nøgleordet

En kaffe der nydes i rolige omgivelser, fx en hyggelig stund med en ven/veninde på en cafe, eller med familien hjemme i stuen en rolig søndag, kan jeg ikke se nogen problemer i. Under disse omstændigheder er du forhåbentligt rolig og afslappet, og her kan din krop således i langt højere grad håndtere den ekstra mængde kortisol, som kaffen bidrager med.

Kend din kaffe

Jeg vil opfordre dig til at se dine kaffevaner igennem; drikker du kaffe for at komme igennem dagen, eller nyder du en kop kaffe, når du skal forkæle dig selv med en kaffe af god kvalitet og i godt selskab?

Kaffe behøver ikke at være et problem for din sundhed, så længe den ikke bliver en yderligere stressfaktor, der skaber endnu mere kortisol i en forvejen stresset krop.

Personligt går jeg en lang bue udenom kaffe, hver gang jeg føler, at jeg er presset og har alt for meget om ørerne, fordi her ved jeg, at min krop i forvejen udskiller en masse kortisol. Og dér har den altså ikke behov for, at jeg sparker yderligere til den med kaffe oveni hatten.  

 

Velbekomme ☺

Frokostfirmaet forhandler kaffe af højeste kvalitet igennem Kaffekværnen og Nordhavn Coffee Roasters, så drik lidt mindre, men lad den være af højeste kvalitet når du endelig nyder en god kop. Se mere her for en fast leverance til kontoret.

 

Indlæg gæsteskrevet af;

Julie
Cand.psych. v/Københavns Universitet

Mindfulness Practitioner v/ Mindfulness Akademiet

Stifter og adm. direktør af Greenwitch

 

1: ”Nutrition and healthy eating” af Donald Hensrud, lokaliseret 13.12.18 på www.mayoclinic.org

2: ” Caffeine, Stress and Your Health” af Elizabetg Scott, 2018, lokaliseret 13.12.18 på www.verywellmind.com

3: Fibæk, Caroline & Fürst, Stine. 2016. Hormonel Harmoni. People’s Press.